TQM

بطور اخص ،هدف از استقرار سيستمهای مهندسی کيفيت در سازمان پايين آوردن هزينه ها می باشد. در اين راستا رعايت کيفيت که همانا تحويل به موقع کالا/ خدمت و ميزان انطباق کالا / خدمت با خواسته مشتری است ،نيازمند صرف هزينه می باشد و اين هزينه ها به دو دسته کلی تقسيم شده اند :<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

1-                  هزينه های پذيرشی : هزينه هايی که شرکت برای کسب اطمينان از وجود کيفيت متحمل شده مانند هزينه های بازرسی و آزمايش.

2-              هزينه های انطباقی : هزينه هايی که شرکت برای رد کردن کالای غير کيفی می پردازد مثل هزينه های دوباره کاری .و اگر شما به خرابی محصول و خدمات خود رضايت بدهيد مطمئناً هزينه های پذيرشی کاهش ،ولی هزينه های انطباقی افزايش خواهد داشت. از نظر تئوری يک سطح بهينه از تعادل هزينه ها وجود دارد و آن زمانی است که اين دو هزينه در حداقل خود باشد .

 

از نظر مديريت مهم است که اين هزينه ها به تفکيک نوع هزينه ،کاملاً مشخص شده و برای تصميم گيری مديريتی در اختيار باشد. اما هزينه های کيفيت هميشه به راحتی قابل محاسبه نيستند عمده ترين دليل آن اين است که سيستم حسابداری و مالی شرکت احتمالاً برای پاسخگويی به اين خواسته طراحی نشده است و بايد تغييراتی در ساختار هزينه يابی انجام گيرد. اما مديران در اين عرصه ،TQM ( مديريت کيفيت فراگير ) را ابزاری برای حل اين مشکل ميدانند TQMفلسفه و نگرشی است که کيفيت را در ساختارهای سازمان ريشه دار و بنيادی می خواهد در چنين سازمانی افراد بعنوان ضامن موفقيت می باشند و تصميم گيری در سازمان بصورت مشارکتی است. سازمان بايد به گونه ای باشد که با تغييرات خود را هماهنگ سازد کارکنانی داشته باشد که با خلاقيت و ابتکار در مواجهه با تغييرات ،پاسخگوی مشتريان و طرف های تجاری باشند. بهبود مستمر ويژگی اصلی TQM است ،سازمان بايد همواره خود را با بهترين ها مقايسه کند. تأکيد بر روی پيشگيری از خطاها و اشتباهات است تا کشف آن. کار تيمی و تفويض اختيار ،در فلسفه TQMبسيار مطرح می باشد. سيستمی که در آن کليه Department ها خود را موظف به رعايت اصول تضمين کيفيت می دانند.

/ 0 نظر / 4 بازدید